Is het slecht om op je buik te slapen?

Is het slecht om op je buik te slapen? Het korte antwoord is "ja". Hoewel slapen op je buik het snurken en ademhalingsstoornissen tijdens het slapen kan verminderen, is het ook belastend voor je rug en nek. Dat kan de hele dag een ongemakkelijk gevoel bezorgen. Als u zwanger bent, moet u extra voorzichtig zijn met uw slaaphouding en zo mogelijk vermijden om op uw buik te slapen.

Het begint bij de wervelkolom

Veel buikslapers ervaren een soort pijn. Of het nu in de nek, rug, of gewrichten is, deze pijn kan invloed hebben op de hoeveelheid slaap die je krijgt. Meer pijn betekent dat je meer kans hebt om ’s nachts wakker te worden. En daardoor voel je je ’s ochtends minder uitgerust.

Op je buik slapen belast je rug en wervelkolom. Dit komt omdat het grootste deel van je gewicht in het midden van je lichaam zit. Dat maakt het voor je welvelkolom lastig een neutrale positie te behouden. Druk op de wervelkolom verhoogt de druk op andere lichaamsdelen. Bovendien is de wervelkolom een pijpleiding voor zenuwen. Daardoor kan druk in je wervelkolom overal in uw lichaam pijn veroorzaken. Andere symptomen zijn tintelingen en gevoelloosheid, of het gevoel dat ledematen ‘in slaap vallen’.

Nek

Een ander punt is de nek. Je kunt immers niet door je kussen heen ademhalen. Daardoor moet je je nek draaien in je slaap. Dat zorgt ervoor dat je hoofd en ruggengraat niet op één lijn liggen. In de loop der jaren kan dit nekproblemen veroorzaken. Het slapen met kussen kan als oncomfortabel worden ervaren. Daarom is er een speciaal kussen voor buikslaper ontwikkeld.

Aanstaande moeders

Als je slaapt ‘voor twee’, heb je meer rust nodig. En rust van een betere kwaliteit. In de late zwangerschap zal het sowieso niet aantrekkelijk zijn om op je buik te slapen. Maar deze switch kun je beter al vroeg in de zwangerschap maken. Je baby heeft namelijk meer ruimte als deze niet tussen je ruggengraat en matras wordt geknepen. Studies suggereren dat het slapen op de zij een gezonde bloedstroom en optimaal zuurstofniveau voor jou en je baby realiseren.

Toch buikslaper?

Slaap je nou eenmaal het liefst op je buik? Dan zijn er tips die complicaties verminderen. Kies bijvoorbeeld voor een speciaal kussen, of een zo dun mogelijk kussen. Hoe platter het kussen, hoe minder gebogen je hoofd en nek. Leg ook een kussen onder je bekken. Dit verbetert de neutrale positie van je ruggengraat. Strek je tenslotte iedere ochtend een paar minuten goed uit, zodat al je ledematen weer in de goede lijn staan.

Geef een reactie