Tips om \’s nachts beter te slapen

Ben jij een slechte slaper en snap je maar niet waarom? Of ben je na een goede nachtrust toch altijd nog vermoeid overdag? Dit zijn problemen waar veel mensen tegenaan lopen. Al helemaal in de tijd waarin we nu leven, waarin er veel van je verwacht wordt, hebben veel mensen problemen met slapen. Gelukkig zijn er wel allemaal trucjes en hulpmiddelen die je kan gebruiken om beter te slapen. In deze blog lees je een aantal tips. 

Weg met die telefoon

Het kan zijn dat je dit al eerder gehoord hebt, maar een beeldscherm zoals dat van je telefoon kan ervoor zorgen dat je nachtrust niet optimaal is of dat je moeilijker in slaap komt. Dit zou namelijk komen door het blauwe licht van een telefoon, waardoor je biologische klok in de war raakt en je minder goed kan slapen. Heel veel mensen maken zich hier schuldig aan; Nog even alle social media kanalen bekijken voordat je gaat slapen. Een belangrijke tip is echter om dit uit je routine te schrappen en een uur voordat je gaat slapen niet meer op je telefoon te zitten. Hoewel het heel verleidelijk is om je telefoon er nog even bij te pakken, kun je voor ontspanning natuurlijk ook een goed boek lezen. Dit is een veel beter alternatief, want dit heeft geen effect op je slaap. 

Genoeg beweging

Sporten is een belangrijke factor bij de kwaliteit van de nachtrust. Dit is gebleken uit meerdere onderzoeken die ontdekt hebben dat regelmatig sporten ervoor zorgt dat je beter slaapt. Je hoeft geen topsporter te zijn om goed te slapen, maar regelmatig bewegen is wel zeer belangrijk. Probeer zo’n vier keer per week minimaal twintig minuten te bewegen voor een verbeterde nachtrust. Het is echter wel belangrijk dat je niet te kort voor het slapen gaat sporten, want hier krijg je juist energie van waardoor je minder snel in slaap komt.

Onderzoek je slaapritme

Wat goed voor jou werkt om beter te kunnen slapen, is heel erg afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur en je slaapritme. Ieder mens heeft namelijk een ander natuurlijk slaapritme. Aan de hand hiervan kun je je maaltijden en dagelijkse routine aanpassen om beter te slapen. Om meer te weten te komen over je slaapritme, kun je online een aantal testen vinden die je hier meer informatie over kunnen geven. Bovendien is het gebleken dat slapeloosheid ook genetisch is. Een dna test zou mogelijk dus ook meer inzicht kunnen geven als jij veel problemen hebt met slapen.

Geef een reactie